Zaloguj się

Ja czytam

Dyskusyjne kluby edukacyjne

                 Patronem Dyskusyjnych Klubów Edukacyjnych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej jest Bratek

Ścieżka: Bezpieczeństwo

Spotkanie 1.

Temat: Boję się – kiedy trzeba, a kiedy – nie

O czym dyskusja?

Czego się boimy, kiedy należy być ostrożnym, kiedy warto się na coś odważyć, które nasze strachy nam pomagają, a które – przeszkadzają, jak z nimi walczyć.

Materiały do dyskusji:

  • Książka Elżbiety Zubrzyckiej „Czy mogę pogłaskać psa?” 

Instruktażowa książeczka pomoże dzieciom i ich rodzicom ustalić zasady bezpiecznego zachowania wobec zwierząt. Nauczy też małych czytelników rozpoznać w psach czujące istoty, czasem wystraszone, złe i agresywne, a czasem przyjazne. Przesłaniem tej książki jest zasada: sprawdź, zanim zaufasz. Dziecko uczy się ograniczonego zaufania do obcego: nie zbliżaj się, dopóki nie sprawdzisz, że możesz. Uwagi dla rodziców pozwolą jak najpełniej wykorzystać rozmowę z dzieckiem na powyższy temat. 

  • Film z udziałem Elżbiety Zubrzyckiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 2.

Temat: Mam swoje prawa!

O czym dyskusja?

Prawa a przywileje, co dorośli mogą nam kazać, do czego nie wolno nikogo zmuszać, kiedy moi koledzy naruszają moje prawa, co wtedy robić.

Materiały do dyskusji:

  • Książka Joanny Olech Mam prawo i nie zawaham się go użyć!

Dziewięć fascynujących historii, znani i lubiani bohaterowie oraz Czerwony Kapturek w roli supermenki objaśniającej, do czego ma prawo każde dziecko. W tej pełnej akcji książce o prawach dziecka nie znajdziesz skomplikowanych paragrafów ani infantylnych zwrotów do maluchów. Twoi ulubieni bohaterowie bajek razem z  dobrym duchem Rzecznikiem pomogą w wyjaśnieniu nawet najtrudniejszych kwestii przestrzegania i łamania podstawowych praw dziecka.

  • Film z udziałem Joanny Olech wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 3.

Temat: Bezpieczeństwo na co dzień

O czym dyskusja?

Czy na co dzień czujemy się bezpieczni? Czy potrafimy zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych?

Materiały do dyskusji:

  • Bajka terapeutyczna z Księgi Bratka”, Małgorzata Rożyńska, Izabela Mańkowska

Bajki z Księgi Bratka dotyczą spraw ważnych dla dzieci w wieku młodszym szkolnym. Nazywamy je terapeutycznymi, ponieważ z jednej strony pomagają dzieciom oswoić się z trudnymi uczuciami, które towarzyszą im w szkole i w domu, z drugiej zaś służą pogłębieniu relacji między dzieckiem a dorosłym, który im bajki czyta. Trudno przecenić wartość korzyści płynących z tych bajek dla rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci i ich więzi z nauczycielem.  

Bajka porusza problem asertywnego odmawiania. Bratek pokazuje metodę trzech kroków, jak odmówić i nie stracić kolegów. 

  • Film z udziałem Małgorzaty Rożyńskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 4.

Temat: Bezpiecznie na wycieczce szkolnej

O czym dyskusja?

Czy podczas wyjazdów powinniśmy większą uwagę zwracać na bezpieczeństwo? Czy moje zachowanie wpływa na bezpieczeństwo innych?

Materiały do dyskusji:

  • Bajka terapeutyczna z Księgi Bratka”, Małgorzata Rożyńska, Izabela Mańkowska

Bajka porusza kwestię niesfornego zachowania chłopca podczas wycieczki. Bratek zwraca uwagę na samopoczucie nauczyciela, osoby odpowiedzialnej za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci. Bratek umiejętnie podpowiada dzieciom, jakich zachowań należy się wystrzegać, bo są niebezpieczne i niemiłe dla innych. Bratek uświadamia dzieciom, że niektóre zachowania mogą powodować utratę poczucia bezpieczeństwa u innych dzieci. Bratek stawia dzieciom pytania, które angażują i pobudzają je do dalszych przemyśleń, wyciągania wniosków. Dzieci mają okazję do przekonania się, że na każdy problem da się spojrzeć z różnych stron.

  • Film z udziałem Małgorzaty Rożyńskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 5.

Temat: Kiedy czujemy się bezpieczni i szczęśliwi? 

O czym dyskusja?

Co to jest miłość, a co to chciwość? Co to jest bezpieczeństwo i szczęście? Co jest w życiu najważniejsze? 

Materiały do dyskusji:

  • Książka Elżbiety Zubrzyckiej „Miłość czy chciwość?" 

Książeczka jest pełnym humoru opowiadaniem dla dzieci, dzięki któremu pociechy zrozumieją, że o wartości człowieka świadczą jego cechy wewnętrzne, a nie przedmioty, którymi się otacza. Dwóm chłopcom bliźniakom codzienne życie dostarcza zabawy, wielu przygód i wrażeń. Stają się coraz bardziej samodzielni, wkraczają w „wielki świat”, który budzi ich obawy i niepokój. Gdzie szukać bezpieczeństwa? W ramionach kochających rodziców czy wśród drogocennych skarbów? Rodzice znajdą w książce wskazówki, jak wychować szczęśliwe dziecko, które czuje się bezpieczne i kochane.

  • Filmy z udziałem Elżbiety Zubrzyckiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 6.

Temat: Co to jest akceptacja?

O czym dyskusja?

Kiedy czujemy się bezpieczni, a kiedy nie? Dlaczego niektórych osób nie akceptujemy? Czy brak akceptacji może prowadzić do agresji?

Materiały do dyskusji:

  • Książka „Pompon. Wszystko naraz” Joanny Olech 

Pompon jest najprawdziwszym smokiem, takim, co zionie ogniem i opieka kiełbaski swoim gorącym oddechem. Pewnego razu, kiedy był jeszcze całkiem mały, pojawił się w rodzinie państwa Fisiów przez odpływ umywalki i już u nich pozostał. Rósł szybko i wkrótce okazało się, że najbardziej na świecie lubi korniszony, a z jego szalonych pomysłów czasem mogą wyniknąć niemałe kłopoty. 

Wiecie, ile przygód można przeżyć, kiedy Pompona zabierze się na wakacje? Albo kiedy Wasz domowy smok dorośnie i wraz z żoną wyprowadzi się do Smoczej Jamy? Nowe rozrywki gwarantują Pulpet i Prudencja, czyli Smocze Pogotowie Przygodowe.

  • Film z udziałem Joanny Olech wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 7.

Temat: Kto boi się szpitala?

O czym dyskusja?

Co to jest choroba? Co z robić, żeby szpital stał się miejscem przyjaznym? Czy z dziećmi powinno się rozmawiać o trudnych sprawach: chorobie, śmierci, lęku?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Anny Czerwińskiej-Rydel „Jak rumianek”

Każdy z nas boi się szpitala, chociaż wszyscy wiemy, że jest czasem niezbędny. Ratuje zdrowie i życie, a jednak unikamy go jak ognia.

Jak oswoić dziecko z chorobą? Co z robić, żeby szpital stał się miejscem przyjaznym? W jaki sposób rozmawiać z najmłodszymi o trudnych sprawach: chorobie, śmierci, lęku?

Książka „Jak rumianek" powstała z myślą o dzieciach – tych chorych, które muszą często długo przebywać w szpitalu i tych, które jeszcze nigdy w nim nie były, a myślą o nim z lękiem. Powstała też z myślą o rodzicach, dla których choroba dziecka zawsze jest bardzo trudna. To książka, która działa jak rumianek – uspokaja, koi, leczy.

Ścieżka: Przyjaźń/Miłość

Spotkanie 1.

Temat: Czy każdy może być przyjacielem?

O czym dyskusja?

Czemu kogoś lubimy, co to znaczy „przyjaciel”, czy przyjaciel musi być dla nas dobry, co to znaczy być dobrym przyjacielem?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Elżbiety Zubrzyckiej Chcę mieć przyjaciela. O dziewczynce, która chciała się zaprzyjaźnić z krokodylem

Mała dziewczynka, jak każde dziecko, szuka przyjaciela. Chciałaby zaprzyjaźnić się z miłym puchatym misiem koala, ale przypadkiem spotyka kogoś zupełnie innego – krokodyla o smutnych oczach. Zostaje jego przyjaciółką, bo on tego chce, i wydaje się, że potrzebuje pomocy. Co wyniknie z tej przyjaźni? Głównym przesłaniem książki jest ostrzeżenie: jeśli przypadkiem zaprzyjaźnisz się z krokodylem, nie czekaj, aż on się zmieni, i nie licz na to, że nauczysz go zachowywać się inaczej. Po prostu trzymaj się od niego z daleka i pozwól mu żyć tak jak chce.

  • Film z udziałem Elżbiety Zubrzyckiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 2.

Temat: Przyjaźń pomaga żyć

O czym dyskusja?

Jak przyjaźń może zmienić życie, kiedy łatwiej być przyjacielem – czy gdy ci smutno, czy gdy wesoło, przyjaźń jako antidotum na przemoc, brak autorytetów, egoizm, nieumiejętność pracy w grupie.

Materiały do dyskusji:

  • Książka Doroty Combrzyńskiej-Nogali Syberyjskie przygody Chmurki

Chmurka, mała Polka, nie rozumie, dlaczego musi mieszkać na Syberii. I co to znaczy, że są wysiedleńcami. Ale to nic. Ma tu przecież przyjaciela Ilię, ukochanego kota Katafieja, codzienne figle na śniegu i przesiadywanie w ciepłej obórce. Nie boi się szczurów, które odwiedzają ich izbę co noc – są takie zabawne! A wiersze, których uczy się w szkole – krasiwe i melodyjne. Chmurce – Ani ciężko zrozumieć, dlaczego babcia za nimi nie przepada i uparcie przypomina o dalekiej Polsce. Czy kiedyś tam wrócą?

  • Film z udziałem Doroty Combrzyńskiej-Nogali wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 3.

Temat: Nowe przyjaźnie

O czym dyskusja?

Czy bycie sobą pomaga w nawiązywaniu przyjaźni? Czy trudno jest się zaprzyjaźnić nowo poznaną osobą?

Materiały do dyskusji:

  • Bajka terapeutyczna z Księgi Bratka

Małgorzata Rożyńska, Izabela Mańkowska

Bajki z Księgi Bratka dotyczą spraw ważnych dla dzieci w wieku młodszym szkolnym. Nazywamy je terapeutycznymi, ponieważ z jednej strony pomagają dzieciom oswoić się z trudnymi uczuciami, które towarzyszą im w szkole i w domu, z drugiej zaś służą pogłębieniu relacji między dzieckiem a dorosłym, który im bajki czyta. Trudno przecenić wartość korzyści płynących z tych bajek dla rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci i ich więzi z nauczycielem.  

Bajka mówi o dzieciach, które chcą nawiązać przyjaźń w nowym środowisku, a są przez rówieśników ignorowane, odtrącane. Bratek pomaga wyjaśnić dzieciom, że nie trzeba zmieniać się, by znaleźć przyjaciółkę/przyjaciela. Uświadamia własne „piękno” i wyjątkowość każdego z osobna.

  • Film z udziałem Małgorzaty Rożyńskiej wprowadzający do dyskusji 

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 4.

Temat: Przyjaźni trzeba się nauczyć

O czym dyskusja?

Czy każdy potrafi być przyjacielem? Czy przyjaźni można się nauczyć?

Materiały do dyskusji:

  • Bajka terapeutyczna z Księgi Bratka”, Małgorzata Rożyńska, Izabela Mańkowska

Bajka porusza problem przyjaźni i nawiązania dobrych relacji z rówieśnikami. Bohaterka bajki przeżywa przykre emocje w związku z tym, że nie może znaleźć w szkole koleżanki do zabawy, nie udaje się jej z żadnym dzieckiem zaprzyjaźnić. Bratek pomaga zrozumieć jej, że nie można skupiać się wyłącznie na czyichś słabostkach i wadach oraz że nie powinno się ich wytykać dzieciom ani obrażać się na dzieci. Bratek utwierdza bohaterkę, w tym, że jeśli chce mieć przyjaciółkę i być czyjąś przyjaciółką powinna nauczyć się zauważać także zalety dzieci, szanować innych, starać się z uśmiechem zapraszać dzieci do zabawy, a przede wszystkim być dla innych dzieci miłą dziewczynką. 

  • Film z udziałem Małgorzaty Rożyńskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 5.

Temat: Przyjaźń odmienia życie

O czym dyskusja?

Co to jest przyjaźń? Jak może odmienić nasze życie? Czy dla przyjaźni możemy podejmować się zadań, które na pierwszy rzut oka nas przerastają?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Elżbiety Zubrzyckiej O Zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów” 

Zajączek Filip urodził się mały i strachliwy. A że był wolniejszy niż inni, wyśmiewali się z niego przyjaciele i rodzeństwo. Niezdara czuł się osamotniony aż do dnia, w którym poznał miłą Pusię - łabędzie dziecko mieszkające na jeziorze. Wspólnym zabawom przyjaciół nie było końca, aż pewnego mroźnego dnia wydarzyło się coś przerażającego, na zawsze odmieniając życie zajączka... Oto pełna akcji opowieść o wielkim strachu, przyjaźni, odwadze i zrozumieniu. Z tej książeczki dzieci dowiedzą się, że warto biegać, ćwiczyć i nie bać się, nawet jeśli strach wydaje się nie do pokonania. To także pouczająca historia o urokach odkrywania wielkiego świata i o tym, że trzeba słuchać mądrych rodziców, a przede wszystkim - wierzyć w siebie.

  • Film z udziałem Elżbiety Zubrzyckiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 6.

Temat: Czy warto mieć przyjaciół?

O czym dyskusja?

Kim jest przyjaciel? Co to jest przyjaźń? Cz dobrze jest mieć przyjaciela?

Materiały do dyskusji:

  • Książka „Pompon. Wszystko naraz” Joanny Olech 

Pompon jest najprawdziwszym smokiem, takim, co zionie ogniem i opieka kiełbaski swoim gorącym oddechem. Pewnego razu, kiedy był jeszcze całkiem mały, pojawił się w rodzinie państwa Fisiów przez odpływ umywalki i już u nich pozostał. Rósł szybko i wkrótce okazało się, że najbardziej na świecie lubi korniszony, a z jego szalonych pomysłów czasem mogą wyniknąć niemałe kłopoty. 

Wiecie, ile przygód można przeżyć, kiedy Pompona zabierze się na wakacje? Albo kiedy Wasz domowy smok dorośnie i wraz z żoną wyprowadzi się do Smoczej Jamy? Nowe rozrywki gwarantują Pulpet i Prudencja, czyli Smocze Pogotowie Przygodowe.

  • Film z udziałem Joanny Olech wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Ścieżka: Granice

Spotkanie 1.

Temat:  Moje własne granice

O czym dyskusja?

Przełamywanie schematów w myśleniu, przekraczanie osobistych ograniczeń oraz lęków i przyzwyczajeń, sztuka i wyobraźnia bez granic.

Materiały do dyskusji:

  • Książka Maliny Prześlugi Ziuzia

Ziuzia ma jedno oko szare, a drugie zielone, dlatego patrzy na świat troszkę inaczej. Poza tym ma mnóstwo dobrych pomysłów, które przychodzą jej do głowy prosto z pępka (bo przecież pępek też do czegoś musi służyć). I nigdy się nie nudzi. Bo jak tu się nudzić, skoro trzeba szukać bandy uciekających robaków, które chowają się w kałużach? A marchewka, kiedy tylko narysuje się jej pisakiem oczy, organizuje podróż do Królestwa Grochu z Kapustą? Albo kiedy łóżko bez ostrzeżenia wzlatuje w nocne niebo, żeby Ziuzia mogła utulić płaczące gwiazdy? 

  • Film z udziałem Maliny Prześlugi wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

  • Książka Maliny Prześlugi Ziuzia i coś niezwykłego

Ziuzia wciąż tryska pomysłami (no naprawdę, bardzo pojemny ten pępek), w które wciąga innych. Jednego dnia staje się niewidzialna, innego znów czaruje, z Mateuszem potrafi w domu odegrać prawdziwy horror (wszystko prze to, że Kika może już chodzić do kina na horrory, a Ziuzia jeszcze nie), a na męskiej wyprawie okazuje się… najbardziej męska, no może opanowana i trzeźwo myśląca. Poza tym Ziuzia ma wiele wartościowych cech i talentów, np. potrafi grać na flecie i rozmawiać z szafą. Umie też dobrze się spakować na wycieczkę do babci, która była kiedyś śpiewaczką operową i ma mnóstwo wspaniałych ubrań, które doskonale nadają się do tego, by udawać w nich królewnę, która w wysokiej wieży (czyt. na drzewie) czeka na swojego księcia na białym koniu (czyt. kolegę-niezdarę na kozie). Właściwie mogłabym tak jeszcze długo wymieniać, ale czy… miałoby to sens? Ziuzię powinien każdy poznać osobiście, a już szczególnie czytelnicy obojga płci w wieku powyżej pięciu lat! No i koniecznie trzeba się dowiedzieć, czym jest to tytułowe „coś”!

  • Film z udziałem Maliny Prześlugi wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 2.

Temat: Skąd te granice?

O czym dyskusja?

Jak powstały granice państw, dlaczego powstały granice, granice prawa, opieki nad dzieckiem, granice stawiane nam przez otoczenie, kulturę, prawo.

Materiały do dyskusji:

  • Książka Doroty Combrzyńskiej-Nogala „Syberyjskie przygody Chmurki

Chmurka, mała Polka, nie rozumie, dlaczego musi mieszkać na Syberii. I co to znaczy, że są wysiedleńcami. Ale to nic. Ma tu przecież przyjaciela Ilię, ukochanego kota Katafieja, codzienne figle na śniegu i przesiadywanie w ciepłej obórce. Nie boi się szczurów, które odwiedzają ich izbę co noc – są takie zabawne! A wiersze, których uczy się w szkole – krasiwe i melodyjne. Chmurce – Ani ciężko zrozumieć, dlaczego babcia za nimi nie przepada i uparcie przypomina o dalekiej Polsce. Czy kiedyś tam wrócą?

  • Film z udziałem Doroty Combrzyńskiej-Nogali wprowadzający do dyskusji 

POBIERZ CAŁY FILM

  • Książka Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel „Siedmiu wspaniałych

Nasze dzieci mają dzisiaj o wiele więcej zabawek niż my w ich wieku, ale czy mniej problemów? W tych pełnych humoru bajkach z łatwością odnajdziemy ślady baśni klasycznych, ale również - jakże bliską nam rzeczywistość. Rozwód u państwa Żabickich; wredny wilk z VI B prześladujący ufnych pierwszaków; presja pięknego wyglądu, która pyzatej królewnie odbiera radość życia; sławna dzięki mediom, choć samotna Roszpunka; trzy świnki-akwizytorki, wymuszające na zagubionym wilku zupełnie mu niepotrzebne potrzeby; mama w roli Kopciuszka. Skąd my to znamy…? Mówiąc o współczesnych problemach, historie te opowiadają jednocześnie o potrzebie akceptacji i miłości, która jest niezmienna od wieków. Czasy się zmieniają, bajki się zmieniają, a tęsknota za byciem kochanym – nie. Te bajki dodają otuchy, uczą prawdziwych wartości i rozwijają inteligencję emocjonalną. Warto je przeczytać razem z dziećmi! Gorąco polecam – rekomenduje Katarzyna Miller, psychoterapeutka i felietonistka „Zwierciadła”.

  • Film z udziałem Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 3.

Temat: Jakie są moje granice?

O czym dyskusja?

Czy potrafimy pokonać swoje granice? Czy każdy ma mocne i słabe strony?

Materiały do dyskusji:

  • Bajka terapeutyczna z Księgi Bratka, Małgorzata Rożyńska, Izabela Mańkowska

Bajki z Księgi Bratka dotyczą spraw ważnych dla dzieci w wieku młodszym szkolnym. Nazywamy je terapeutycznymi, ponieważ z jednej strony pomagają dzieciom oswoić się z trudnymi uczuciami, które towarzyszą im w szkole i w domu, z drugiej zaś służą pogłębieniu relacji między dzieckiem a dorosłym, który im bajki czyta. Trudno przecenić wartość korzyści płynących z tych bajek dla rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci i ich więzi z nauczycielem.  

Zazdrość o zwycięstwa i sukcesy innych, to problem niemal każdego dziecka. Bratek pomaga wyjaśnić, że każdy z nas ma mocne i słabe strony – robi to na przykładach zwierząt. Dzieci dochodzą do wniosku, że nie możemy zmienić swojej natury, pokonać niektórych swoich ograniczeń (np. niepełnosprawności), dlatego nie wolno nam poniżać drugiej osoby tylko za to, że czegoś nie potrafi zrobić tak dobrze, jak inni. 

  • Film z udziałem Małgorzaty Rożyńskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

  • Podręcznikowy zestaw inspiracji 

Drogi nauczycielu, łam schematy, zerwij z codzienną rutyną! Jak? Wykorzystaj materiały z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji przygotowane specjalnie dla Ciebie w ramach kampanii Ja czytam!

Podręcznikowy Zestaw Inspiracji to podręczniki do różnych przedmiotów i specjalnie do nich przygotowane zestawy zadań, karty pracy, porady dla nauczycieli oraz teksty. Można je stosować na lekcji i podczas spotkań w DKE.

Wszystkie materiały łączą się z podstawą programową. Korzystanie z nich jest więc nie tylko urozmaiceniem lekcji, umożliwia też realizację założonego programu nauczania.

Jak korzystać z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji?

  1. Wybierz zadanie z listy i pobierz jego treść.  
  2. Zapoznaj się z fragmentami podręczników przydatnymi do wykonania zadania.
  3. Jeśli tego wymaga zadanie, pobierz załączniki (karty pracy dla uczniów i materiały dodatkowe).

UWAGA! Wszystkie materiały dostępne są po zalogowaniu!

POBIERZ ZADANIA I KARTY PRACY

Zadania angażują uczniów do działania, co pozwala wzmocnić w nich przekonanie, że czytanie to nie tylko szkolny obowiązek, lecz także przyjemność i niezawodny sposób na zrozumienie otaczającego nas świata, innych ludzi i samych siebie. Czytanie to sprawdzony sposób na rozwój – odkrywanie swojej osobowości, poszerzanie horyzontów i budowanie opinii. Sam udział w zadaniach sprzyja nawiązywaniu i rozwijaniu relacji pomiędzy uczniami – uczestnikami dyskusji i angażującymi się we wspólne projekty, oraz pomiędzy uczniami a nauczycielem.

Spis materiałów do ścieżki Granice:

Zadanie

Dodatki i karty pracy do zadań

Skąd te granice? Skąd te granice. Załącznik 1 - Symbole
Skąd te granice. Załącznik 2 - Zaszyfrowana informacja
Skąd te gracnie. Załącznik 3 - Legenda
Skąd te gracnie. Załącznik 3 - Ćwiczenia
Skąd te granice. Załącznik 5 - D. Combrzyńska-Nogala fragment
Moje własne granice Moje własne granice. Załącznik 1 - Symbole
Moje własne granice. Załącznik 2 - Planety
Moje własne granice. Załącznik 3 - Moje granice
Moje własne granice. Załącznik 4 - Zachowania
Moje własne granice. Załącznik 5 - M. Prześluga fragment
Moje własne granice. Załącznik 6 - Ćwiczenia
Moje własne granice. Załącznik 7 - Liczby
Moje własne granice. Załącznik 8 - Termometr
Gdzie są granice? Moje własne granice. Załącznik 1 - Symbole
Gdzie są granice. Załącznik 2 - Ćwiczenia

Spotkanie 4.

Temat: Kiedy powinno się mówić NIE?

O czym dyskusja?

Kiedy można komuś odmówić? Czy mówienie NIE zawsze jest konieczne?

Materiały do dyskusji:

  • Bajka terapeutyczna z Księgi Bratka”, Małgorzata Rożyńska, Izabela Mańkowska

Bajka porusza problem stawiania granic przez mówienie NIE. Zagadnienie to wymaga wyjaśnienia przede wszystkim dlatego, że dość powszechnie pojawia się u dzieci w tym wieku. Bratek pokazuje dzieciom, jakie są konsekwencje odmawiania udzielenia komuś pomocy (np. pożyczenia zeszytu), bądź ustąpienia pierwszeństwa, czy też zaproszenia do wspólnej zabawy, albo do wykonania jakiegoś zadania w zespole, a czasami też podzielenia się czymś, itp. Bratek uwrażliwia dzieci na takie zachowania oraz podpowiada, kiedy można odmówić i powiedzieć NIE, a kiedy nie powinno się odmawiać koledze czy koleżance z klasy. Bratek stawia dzieciom pytania, które pobudzają je do dalszych przemyśleń, wyciągania wniosków. 

  • Film z udziałem Małgorzaty Rożyńskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 5.

Temat: Gusta i guściki

O czym dyskusja?

Dlaczego lubimy różne rzeczy? Jakie są granice smaku? Czy musimy za wszelką cenę akceptować wybory innych?

Materiały do dyskusji:

  • Książka „Pompon. Wszystko naraz” Joanny Olech 

Pompon jest najprawdziwszym smokiem, takim, co zionie ogniem i opieka kiełbaski swoim gorącym oddechem. Pewnego razu, kiedy był jeszcze całkiem mały, pojawił się w rodzinie państwa Fisiów przez odpływ umywalki i już u nich pozostał. Rósł szybko i wkrótce okazało się, że najbardziej na świecie lubi korniszony, a z jego szalonych pomysłów czasem mogą wyniknąć niemałe kłopoty. 

Wiecie, ile przygód można przeżyć, kiedy Pompona zabierze się na wakacje? Albo kiedy Wasz domowy smok dorośnie i wraz z żoną wyprowadzi się do Smoczej Jamy? Nowe rozrywki gwarantują Pulpet i Prudencja, czyli Smocze Pogotowie Przygodowe.

  • Film z udziałem Joanny Olech wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Ścieżka: Zmiana/Przemiana

Spotkanie 1.

Temat: Zmiana bywa smutna…

O czym dyskusja?

Jak się czujesz, gdy coś zmienia, czy lubisz to i dlaczego?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Elżbiety Zubrzyckiej „Motylek

Pogodne i optymistyczne opowiadania, które pomogą w rozmowach z dziećmi o stracie, tęsknocie, zwalczaniu lęków i chorowaniu.

  • Film z udziałem Elżbiety Zubrzyckiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 2.

Temat: Życie to zmiana

O czym dyskusja?

Jak zmienia się moje ciało, jak rosnę, czemu rosnę?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel Florka.Z pamiętnika ryjówki

Florka to ryjówka – taka myszka z ryjkiem. Od innych znanych wam Florek bez ryjka różni ją tylko to, że jada kanapki z komarem i muchy w czekoladzie, bo poza tym jest zupełnie zwyczajnym dzieckiem. Bystrym, zabawnym, trochę marzycielskim. Florka ma zeszyt w kratkę, który dostała od tatusia. Zapisuje w nim wszystkie potwornie ważne sprawy – że pan Kret robiąc remont „zniknął” kolory, a pluszowego kotka Rysia porwał podstępny Bałagan. Że niebo połknęło piłkę, a rodzice kłócą się i godzą. Zastanawia się, gdzie się chowa czas, którego wciąż brakuje mamie i gdzie jesteśmy, kiedy śpimy. Jednym słowem – z wszystkich znanych mi gryzoni z mlecznymi zębami Florka pisze najwięcej.

  • Film z udziałem Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 3.

Temat: Czy ja dorastam?

O czym dyskusja?

Dorastamy - to znaczy zmieniamy się? Czy zawsze warto naśladować dorosłych?

Materiały do dyskusji:

  • Bajka terapeutyczna z Księgi Bratka

Małgorzata Rożyńska, Izabela Mańkowska

Bajki z Księgi Bratka dotyczą spraw ważnych dla dzieci w wieku młodszym szkolnym. Nazywamy je terapeutycznymi, ponieważ z jednej strony pomagają dzieciom oswoić się z trudnymi uczuciami, które towarzyszą im w szkole i w domu, z drugiej zaś służą pogłębieniu relacji między dzieckiem a dorosłym, który im bajki czyta. Trudno przecenić wartość korzyści płynących z tych bajek dla rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci i ich więzi z nauczycielem.  

Gdy dzieci zaczynają dorastać, wówczas próbują naśladować niektóre zachowania dorosłych. Bratek pomaga im zrozumieć , że w dążeniu do dorosłości i „wielkości” trzeba zachowywać się odpowiedzialnie, a także dbać o zdrowie.

3. Film z udziałem Małgorzaty Rożyńskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 4.

Temat: Jak zmieniają się nasze emocje?

O czym dyskusja?

Czy zachowanie innych może wpływać na nasze emocje? Czy warto dotrzymywać obietnic?

Materiały do dyskusji:

  • Bajka terapeutyczna z Księgi Bratka”, Małgorzata Rożyńska, Izabela Mańkowska

Bratek pomaga zauważyć dzieciom, jak zmieniają się w nas uczucia w zależności od danej sytuacji. Odkrycie przez uczniów, że mają prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia w nich poczucie własnej wartości.

W bajce tej Bratek uświadamia uczniom, jak ważne jest dotrzymywanie umów i przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania. Zwraca uwagę, że jeśli dziecko umowy nie dotrzyma, to u kolegi czy koleżanki pojawia się przykra emocja (np. smutku czy złości). Takie zachowanie może być przyczyną pogorszenia relacji między dziećmi. Bratek uzmysławia dzieciom, że przeproszenie kogoś może szybko spowodować zmianę, może zmienić emocje na pozytywne i poprawić relacje. Bratek stara się dowieść dzieciom, że warto sobie wybaczać potknięcia i okazywać zrozumienie. Takim sposobem na pogodzenie się jest podanie sobie rąk i powiedzenie słów: „przepraszam cię, za to, że …” Promowanie takiego podejścia rozwiązywania problemów dziecięcych zaowocuje pozytywnym klimatem w zespole. 

  • Film z udziałem Małgorzaty Rożyńskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 5.

Temat: Czy trzeba się bać tego, czego nie znamy?

O czym dyskusja?

Dlaczego boimy się niektórych zwierząt/ludzi/rzeczy? Czy wygląd może odstraszać? Czy przełamanie naszych lęków może otworzyć nas na piękne doznania?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Elżbiety Zubrzyckiej Mały wielki przyjaciel

Bohaterem tej książki jest znalezione w ogródku, na wpół dzikie, puchate zwierzątko. Z początku budzi strach i niechęć, jednak po bliższym poznaniu okazuje się niezwykłą istotką – ciekawską jak dziecko, radosną, chętną do nauki i zabawy. Zadziwia mądrością, z której korzysta cała rodzina. Wzrusza, kiedy okazuje swoje przywiązanie. Czego można się nauczyć od małego szczurka? Czy można się z nim zaprzyjaźnić?

Opowieść o szczurku podnosi na duchu i przełamuje uprzedzenia!

  • Film z udziałem Elżbiety Zubrzyckiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 6.

Temat: Co to jest stereotyp?

O czym dyskusja?

Czy łatwo jest ulec stereotypom? Co takiego musi się stać, by przełamać uprzedzenia do kogoś? 

Materiały do dyskusji:

  • Książka Agnieszki Tyszki „Róże w garażu” 

Wakacje na działce mogą być nudne - zwłaszcza, że inni w tym czasie wypoczywają gdzieś nad morzem albo w Grecji. I co tu robić, gdy wokół tylko las, gromada znużonych dzieciaków i stado czarnych kotów snujących się po okolicy? Takie pytanie zadają sobie bohaterowie opartej na prawdziwych zdarzeniach historii Agnieszki Tyszki.

Dwie rodziny, każda mająca po troje dzieci, spędzają wakacje na odludziu. Z szóstką swych pociech są tylko dwie mamy, przyjaciółki z czasów szkolnych. Jest tu zawiedziona i znużona Karolina, korespondująca esemesowo z koleżanką ze szkoły. Jest Joasia, która interesuje się przyrodą i wszędzie zabiera specjalistyczny sprzęt do badań. Jest Jula, która hoduje w krzakach niewidzialne tygrysy. Jest Michał, bawiący się w detektywa z Nowego Jorku. Jest Aga, hodująca w kieliszku Owadka. I jest wreszcie dwuletni Lolo, który zajmuje się… No właśnie - tym, czym zajmują się chłopcy w jego wieku.

Cała historia opowiedziana została z sześciu różnych punktów widzenia, każdy bowiem widział wydarzenia na swój sposób, zależnie od wieku, płci, wcześniejszych doświadczeń. Tajemniczy mieszkaniec garażu okazał się… całkiem sympatyczną starszą panią. Czarownica może być miłą osobą, jeśli tylko pozwolimy jej się przedstawić i opowiedzieć o sobie.

Książka dzięki swej wielogłosowości jest niezwykle interesująca. Młody czytelnik może utożsamiać się z jednym z ulubionych bohaterów i razem z nim rozwiązywać zagadkę.

  • Film z udziałem Agnieszki Tyszki wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 7.

Temat: O czym marzymy?

O czym dyskusja?

Czym są marzenia? Dlaczego powinniśmy marzyć?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel „Sznurkowa historia” 

„Sznurkowa historia” to opowieść o zmiennych kolejach losu zwykłego szarego sznurka, który pewnego dnia kupiła w sklepie papierniczym Marianna. Dziewczynka obwiązała nim paczkę i wysłała w podróż do dziadka do Dalekiego Kraju...

Ta refleksyjna, propagująca wartości humanistyczne książka otrzymała wyróżnienie PRO BOLONIA 2001 za piękne, oryginalne ilustracje.

Ścieżka: Różnice

Spotkanie 1.

Temat: Co nas różni?

O czym dyskusja?

Dlaczego każdy z nas jest inny? Czy to dobrze, że różnimy się między sobą?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Agnieszki Tyszki „Róże w garażu”

Wakacje na działce mogą być nudne - zwłaszcza, że inni w tym czasie wypoczywają gdzieś nad morzem albo w Grecji. I co tu robić, gdy wokół tylko las, gromada znużonych dzieciaków i stado czarnych kotów snujących się po okolicy? Takie pytanie zadają sobie bohaterowie opartej na prawdziwych zdarzeniach historii Agnieszki Tyszki.

Dwie rodziny, każda mająca po troje dzieci, spędzają wakacje na odludziu. Z szóstką swych pociech są tylko dwie mamy, przyjaciółki z czasów szkolnych. Jest tu zawiedziona i znużona Karolina, korespondująca esemesowo z koleżanką ze szkoły. Jest Joasia, która interesuje się przyrodą i wszędzie zabiera specjalistyczny sprzęt do badań. Jest Jula, która hoduje w krzakach niewidzialne tygrysy. Jest Michał, bawiący się w detektywa z Nowego Jorku. Jest Aga, hodująca w kieliszku Owadka. I jest wreszcie dwuletni Lolo, który zajmuje się… No właśnie - tym, czym zajmują się chłopcy w jego wieku.

Cała historia opowiedziana została z sześciu różnych punktów widzenia, każdy bowiem widział wydarzenia na swój sposób, zależnie od wieku, płci, wcześniejszych doświadczeń. Tajemniczy mieszkaniec garażu okazał się… całkiem sympatyczną starszą panią. Czarownica może być miłą osobą, jeśli tylko pozwolimy jej się przedstawić i opowiedzieć o sobie.

Książka dzięki swej wielogłosowości jest niezwykle interesująca. Młody czytelnik może utożsamiać się z jednym z ulubionych bohaterów i razem z nim rozwiązywać zagadkę.

  • Film z udziałem Agnieszki Tyszki wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 2.

Temat: O pomocy koleżeńskiej.

O czym dyskusja?

Jaka jest różnica między pomaganiem a wyręczaniem? Czy zawsze trzeba pomagać? 

Materiały do dyskusji:

  • Bajka terapeutyczna z Księgi Bratka”, Małgorzata Rożyńska, Izabela Mańkowska

Bajka porusza problem pomagania sobie w szkole. Bycie pomocnym, życzliwym to piękne cechy, którymi powinni odznaczać się wszyscy uczniowie w szkole. Jednak nie zawsze to, co robimy możemy nazwać „pomaganiem”. Dlatego Bratek wyjaśnia dzieciom różnicę, na czym polega pomaganie, a na czym wyręczanie i jakie mogą wynikać z tego konsekwencje. Uwrażliwia w ten sposób na zachowania, które mogą przyczyniać się pozornego „pomagania”. Zwraca też uwagę na to, jakie rodzą się w nas emocje, gdy czujemy się przez kogoś naciskani i wyzyskani. Bajka uczy etyki, skłania do namysłu nad tym, co jest dobre a co złe.

  • Film z udziałem Małgorzaty Rożyńskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 3.

Temat: Czy różnice są potrzebne?

O czym dyskusja?

Czy to dobrze, że różnimy się od siebie? 

Materiały do dyskusji:

  • Książka „Pompon. Wszystko naraz” Joanny Olech 

Pompon jest najprawdziwszym smokiem, takim, co zionie ogniem i opieka kiełbaski swoim gorącym oddechem. Pewnego razu, kiedy był jeszcze całkiem mały, pojawił się w rodzinie państwa Fisiów przez odpływ umywalki i już u nich pozostał. Rósł szybko i wkrótce okazało się, że najbardziej na świecie lubi korniszony, a z jego szalonych pomysłów czasem mogą wyniknąć niemałe kłopoty. 

Wiecie, ile przygód można przeżyć, kiedy Pompona zabierze się na wakacje? Albo kiedy Wasz domowy smok dorośnie i wraz z żoną wyprowadzi się do Smoczej Jamy? Nowe rozrywki gwarantują Pulpet i Prudencja, czyli Smocze Pogotowie Przygodowe.

  • Film z udziałem Joanny Olech wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj ×